torsdag 14 oktober 2010

Sydsvenskans annonsörsdag - Inspirerande föredragshållare



 Idag har jag varit på Sydsvenskans annonsörsdag!
Det var lika trevligt som alltid med många fantastiska föredragsläsare och Johan Wester som moderator. Han är ju så rolig och charmerande!

Vi fick lyssna på: Frida Berglund som driver Sveriges största inredningsblogg Trendenser.se och  
Teo Härén som pratade om Kreativitet och Yngve Bergqvist som är grundare av Icehotel i Jukkasjärvi, Lappland, intressanta och kreativa människor.

Men mest tagen blev jag av Ing-Marie Perssons föredrag om Management by schimpans


Ing-Marie Persson, en enastående kvinna, som är primatansvarig samt bevarande-, forsknings- och utbildningsansvarig i Furuvikens djurpark, berättade för oss om "sin håriga familj".
Vi har mycket att lära av schimpansen om kommunikation, känslor, kärlek, bekräftelse och ledarskap utan tal.

Ing-Marie har gjort otroliga insatser för schimpanser både i Sverige och i Afrika.
Ingen i publiken hade ett torrt öga när hennes föredrag var slut.

Helt spontant lyckades vi idag tillsammans samla ihop 30.792:- till Ing-Marie Perssons organisation Sweden Chimpanzee Trust!

Sweden Chimpanzee Trust är en förening för den utrotningshotade schimpansen och orangutangen. http://www.swedenchimp.se/
 Rosor till Ing-Marie :))

Ännu blommar några rosor i min trädgård!
Vi måste verkligen göra mer för att bevara våra tropiska regnskogar och djur i världen!

...och vi måste ha KUL, Kreativ Utveckling Lönsamhet, som Yngve Bergqvist citerade  :)
Teo Härén får ideér och kreativitet på söderhavsöar :) 
jag får mina här :))


 Tusentack Sydsvenskan för en trevlig dag!


Nu lite News från butiken!

Vi har fått hem en härlig fuskpäls från Designwerket, otroligt mjuk och mysig..


..och ljuvliga halsdukar och underbara torgvantar, också från Designwerket.


Idag har min 14-åriga son har börjat blogga!

För en liten stund sedan kallade sonen till sig min uppmärksamhet. 
"Kom mamma, kolla det här", "wow har du gjort en blogg Alex!"
...känns roligt när man har inspirerat barnen att blogga :))

Alexanders blogg handlar om spel av olika slag, inte direkt min grej men säkert kul för alla jämnåriga. Heja Alex och lycka till med bloggen! http://game-portal-4-u.blogspot.com/



Godnatt!
Katta

5 kommentarer:

  1. Håller hlet med dig om dagen, det var trevligt och intressant. Ing-Marie, skulle de behöva göra ett helt tv-program med så att alla får höra och se!
    Ni ska jag kolla Alex blogg:)
    kram

    SvaraRadera
  2. Härlig läsning!! Tack för dina varma ord om dagen! Hälsar Katarina på Sydsvenskan.

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Du för de fina sakerna som jag vann. De kom i går....Va´glad man blir. Bullformarna ska jag spara till nåt speciellt högtidligt tillfälle. Kram

    SvaraRadera
  4. Härlig läsning om engagerade människor!! Man blir helt rörd. Underbar bild från havet, där du hämtar din inspiration. Måste vara helt ljuvligt att få storsa där i tystnaden och bara höra vågornas skvalp, förstår att man hämtar massor av kraft där!! Ha nu en toppenfin dag. Kram Paula

    SvaraRadera
  5. hej Katta, vilken otroligt inspirarande dag du har varit med om, förstår att du är fylld med massor av känslor och annat. Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera