fredag 24 februari 2017

Livet i Algarve

Imorn åker jag från Algarve till gården i Sverige, jag trodde i min fantasi att inom några veckor ställa ut trädgårdsmöblerna, så kom det snöoväder igen haha så är det, det blir vårstädning inomhus :)


Jag ser fram mot att öppna upp butiken nästa vecka 1 mars - 17 mars, massor av nya mysiga saker har kommit in och fler leveranser väntas början nästa vecka.
Vi får hem matbord för både inne och ute, rottingstolar, speglar och trevliga dekor saker i fransk lantstil.



Jag älskar blandningen av lantliv och medelhav. Tänk vad lite kryddor och olivträd gör mycket. Ska genast styla om i restaurangköket i butiken när jag kommer hem.


   
    Den här skylten från Chic Antique som kommer till butiken blir perfekt att ställa på hyllan i köket och den fina lilla trälådan från Miljögården trevlig till lite kryddor.


Jag får mycket inspiration av mina långa vistelser här i Algarve, Portugal. Frukosten blir nästan alltid ute på terassen iallafall alla soliga dagar. Vi köper härliga lokal odlade apelsiner, som säljs längs vägen och pressar till vår frukost varje morgon. 


I butikerna och på marknaden finns ett fantastiskt utbud av färsk fisk, skaldjur, goda ostar, nybakat bröd, härlig frukt och grönsaker från både Portugal och Spanien, och såklart de många goda Portugisiska vinerna. 



Det är grönt året om, olivträd och palmer av olika slag överallt, rosmarin som blommar vackert blålila växer så det knakar och det doftar härligt på gångstigen. Korna lunkar fridfullt på grönområdena med sina söta kalvar brevid. 


Varje dag börjar vi med en härlig promenad över ängen ner till den 5km långa sandstranden Meia Praia. Vår bordercollie Lily älskar att bada.



Sist jag var ute hittade stötte jag på denna underbara passionsblomma.


Vi gillar trädgårdspyssel, här i vår lilla trädgård har vi planterat både citronträd, lime, banan, avocado och palmer av olika slag och såklart olivträd, lavendel och boungavilla som man inte kan vara utan.
Igår skördade vi vår första limefrukt, känns härligt.




Häromdagen fick Anders sina efterlängtade lejon. De är stå stora att de fick komma med kranbil, 600kg styck vägde dem, och nu står de där de står. 



Nu ska jag njuta av en solig härlig fredag, imorgon bär det av mot nordligare breddgrader.


Ha en fantastisk helg!
Kram Katarina








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar