onsdag 16 april 2014

Vår trädgård här på Fridhem



I vår stora trädgård finns det många vackra stora träd och stora buskar, som forsythia, praktry, brudspirea och såklart syrener i vitt och lila. Mitt på den stora gräsmatta som omgärdas av en praktfull häck står en flaggstång. Visst är det fint men jag har saknat lite rum och vrår här i trädgården. Alltid letar man efter solhörna i lä. Vinden yr gärna runt här var man än är.

På min födelsedag fick jag flera fina Clematis och vackert Blåregn, och nu har Anders byggt ett jättefint nät som de ska klättra på och bilda en vacker skyddad plats, om vinden kommer från rätt håll :)

Jag satte också lavendelplantor framför. Jag älskar lavendel, det är så underbart att gå förbi och stryka handen mot dem och känna denna ljuvliga lavendeldoft.
Av mamma fick jag också vackra buskrosor Chloe Renaissance, som också fick plats här, jag hoppas de ska trivas och bli som på bilden.


Utanför trappen här vid köksentrén kunde jag ana lite kullersten. Jag började gräva o rensa bort allt gräs och vips kom en liten mysig uteplats till.


I kullerstenskanten här intill dammen växer vild oregano som doftar underbart hela sommaren och som vi flitigt använder i matlagning.

När vi hamlade pilarna tog jag vara på en massa grenar som jag nu planterat och skapat ett flätat levande vindskydd. Jag planterade dem i en båge och hoppas det ska växa fram en berså. Det har redan börjat komma små skott. Ska bli så spännande att se hur det blir.

Jag är nöjd & glad och nu känns det som början till en spännande trädgård!

Nästa projekt är att fixa till bryggan, och så småningom bryta vallen och låta vattnet från dammen komma in så fiskarna kan simma här under bryggan. Blir mysigt!


Imorn ska jag visa er lite mysiga nyheter som kom idag från Chic Antique! 

Katarina

Vacker solnedgång häromkvällen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar