lördag 5 oktober 2013

Päronpaj & höstmys

Äntligen igång med bloggen igen :)

Vi har haft en lyckad start med vår mysiga butik här på gården. 
Både nya och gamla kunder från Hem & Hav tiden i fiskarhuset hittar hit. 
 Vår egen import av soffor och mysiga daybeds har blivit en succé. Möblerna är rymliga, mjuka att sitta i och alla har avtagbar tvättbar klädsel.  Ovan syns lite av hörnsoffan med blå/vitrandig klädsel. 
Den mörkblå kudden är inköp från min senaste Sydafrikaresa och har blivit en favorit som jag gärna mixar med andra blå toner från både Lexington och Green Gate.

LOPPIS   BROCANTE 

 För några veckor sedan hade vi loppis här på gården. Det var jätteroligt och blev mycket lyckat. Parkeringen full av bilar & ladan och butiken och fiket fullt med glada kunder.

Den helgen hade vi även glädjen att ha kära Marie Andrén här, med sina fina kläder och skor från Lilla Station i Ljunghusen. 
 Fler loppisar ligger nu i planerna, minst 4 gånger om året och gärna med flera utställare.
Nu är det JULMARKNAD på schemat, jag har redan fått ihop ett glatt gäng med jättefina saker som kommer hit på vår julmarknad den 24 november och fler önskas. Mer info längre fram :)

Idag är min söta dotter Emma här och hjälper mig i butiken och nybakad päronpaj står klar att serveras med krämig vaniljvisp. Min enkla smulpaj har du enl nedan. MUMS!

150g smör
3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
6-8st skalade päron
kanel 

Smält smöret i en kastrull,  dra kastrullen från plattan. Blanda övriga ingredienser i en skål. Häll på smöret och blanda väl. Dela päronen i små bitar och lägg i pajformen, pudra lite kanel över och ev. lite potatismjöl om det är mycket saftiga päron. Lägg över smulpajdegen. Grädda mitt i ugnen i 200 i cirka 30 minuter. Servera med vaniljsås/vispgrädde.


I nästa inlägg blir det recept på en jättegod päronmarmelad med lite vaniljsmak, som jag gjorde
och serverade till olika ostar, den blev sååå himla god.

Ha en mysig helg och njut av det vackra höstvädret!

Katarina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar